EN FONT TERRIBLE
Galerija Kresija, Ljubljana
8. – 21. mart 2006.
autor: Lucijan Bratuš
preveo sa slovenačkog: Pavle Rak
Tipografija kao nauka o oblikovanju slova, pisma i tekstova, počela je da se razvija sa pronalaskom štampe u drugoj polovini 15. veka. U početku je sledila zakonitosti kaligrafske tradicije, ali se prilagodila tehnologiji štampe i izgradila svoje sopstvene zakonitosti.
Kao samostalna grana grafičkog dizajna, tipografija je počela da doživljava svoj procvat u poslednje vreme, iako se oblik slova kao jedan od ključnih elemenata vizualne poruke nametnuo već sa pronalaskom litografije u 19. veku. Sa pojavom kompjutera i kompjuterskih pisama, na tom području su se otvorile nove mogućnosti oblikovanja slova prilagođenih ovom medijumu, pisama koja su prisutna u svim područjima našeg života, pa ih stoga shvatamo kao nešto sasvim svakidašnje i najčešće im ne posvećujemo posebnu pažnju. Većina čitalaca uopšte ne opaža oblik slova, budući da svoju pažnju usmerava isključivo na sadržaj poruke koji ta slova prenose. Poreklo i specifičnosti različitih tipova slova uglavnom interesuju samo retke pojedince koji se s njima sreću u svom radu, pa su zato prijemčiviji za dizajnerske karakteristike pojedinih pisama.
Kod nekih je to interesovanje sazrelo u toj meri da su poželeli da se pobliže upoznaju sa procesom nastajanja tipografskih pisama, pa je tako na inicijativu studenata arhitekture i dizajna, koji su kao mentora pozvali Lucijana Bratuša, profesora za kaligrafiju i tipografiju na Akademiji za likovnu umetnost u Ljubljani, nastala tipografska radionica Tipo Brda.
Prva radionica se odvijala početkom avgusta 1997. u Šmartnom, u Goriškim Brdima (jugozapadni deo Slovenije, na italijanskoj granici). Za većinu učesnika to je ujedno bio prvi konkretniji susret sa oblikovanjem slova, budući da su svi, uključujući i mentora, bili bez pravih iskustava. Zajedno su tražili rešenja i pokušavali da svako pronađe svoj način rada. Crpli su inspiraciju iz likovnih podsticaja koje su nalazili u toj okolini, nakon čega je sledilo skiciranje i čišćenje ideja i oblika, kao i prenos crteža u kompjuterski program za oblikovanje slova.
Neki učesnici su u radionici bili samo jednom, drugi su učestvovali i sledećih godina. Posle sedam godina, radionica se iz Šmartnog preselila na Kaverljag u slovenačkoj Istri, a 2005. godine je prvi put bila organizovana i zimska radionica u Trenti.
Koliko učesnika je bilo u svakoj radionici, toliko je bilo i različitih puteva i pristupa oblikovanju slova i pisama: mentor je svakog učesnika vodio do nivoa na kome je ovaj sam mogao da nastavi rad, pri čemu je bilo potrebno da se teorija oblikovanja i zakonitosti slova prilagode likovnom govoru svakog pojedinca. Svaki put je na taj način za kratko vreme nastalo dosta kvalitetnih zamisli, od kojih su neke kasnije zahtevale još mnogo rada pre nego što su postale podesne za dalje oblikovanje, dok su druge do tog stepena došle dosta brzo.
Mnogi od stalnih učesnika su u međuvremenu završili studije i danas rade kao arhitekti i dizajneri, a sa svojim tipografijama učestvuju na uglednim dizajnerskim izložbama kod kuće i u inostranstvu, gde dobijaju značajna priznanja. Neki od njih su se i kasnije vraćali svojim prvim pismima nastalim u radionicama, usavršavali ih i razvijali u novim pravcima.
Svake godine su u radionice bili pozivani i novi učesnici, koji su uz pomoć znanja i iskustava starijih kolega, u opuštenoj atmosferi ateljea, stupali u svet tipografije. Uslov za uspešnost tih radionica pre svega je bila lična komunikacija, stalno proveravanje i korigovanje usputnih etapa u nastajanju pojedinih tipografija, suočavanje sa radom drugih učesnika i prava mera takmičarskog duha.
Nivo zahteva u oblikovanju tipografskih pisama je iz godine u godinu postajao sve viši, a sa njim i kvalitet konačnih proizvoda. Ujedno je postajala sve stroža selekcija učesnika. Takođe, poslednjih godina su u radionicama počeli da učestvuju studenti i profesori iz inostranstva, kao i razni gostujući predavači.
Delatnost je polako sazrela do stepena na kome se pokazala potreba za formiranjem udruženja koje bi brinulo o promociji i zaštiti autorskih prava za dela svojih članova. Udruženje Tipo Brda, koje se bavi istraživačkom, studijskom i likovnom kreativnošću, bilo je osnovano 2003. godine.
Nakon svake radionice, radovi su bili predstavljeni na zaključnoj izložbi. Tako je u tim godinama nastalo oko 150 tipografija, a ako tome dodamo i sve varijante pojedinih pisama i neke još nedovršene projekte, broj tipografija zasnovanih na radu u radionicama Tipo Brda povećava se na oko dve stotine.
Izložba EN FONT TERRIBLE (en – na slovenačkom znači jedan) zasnovana je kao izbor radova nastalih u redionicama i nudi tek delimičan uvid u celokupnu produkciju deset radionica. Ujedno želi da skrene pažnju na provaliju između potencijala slovenačke tipografije i mesta koje joj nudi taj dizajnerski prostor.
Tipografska delatnost je, naime, poslednjih godina kod nas prerasla period traganja i definisanja svojih namera i ciljeva, i sazrela do stepena koji joj omogućava da može suvereno da nastupi kao jedna od osnovnih praksi dizajna.
Prelazak sa kod nas još uvek isuviše naglašenog shvatanja tipografije kao nauke koja svoja pravila i pojmove pre svega posreduje, ka shvatanju tipografije kao samostalnog područja koje je sposobno da svoja teorijska pravila primeni i na sopstvenu izvornu i kreativnu produkciju, morao je izvršiti neki enfant terrible, nestašno dete koje se po svojoj suštini protivi svakoj definiciji koja bi da ga odredi i prikuje za dodeljeno mu mesto.