LETRAS LATINAS
Drugo tipografsko bijenale
zemalja južne Amerike

Tipografsko bijenale Letras Latinas započelo je sa svojim radom 2001. a prvi put je održano 2004. godine sa ciljem da prikaže radove profesionalaca iz Latinske Amerike. Glavna ideja, osim samog izlaganja, bila je da se uspostavi komunikacija među profesionalcima, da se razmene ideje i zajednički reše postojeći problemi. To je ujedno i najvažniji tipografski konkurs ikada održan u Latinskoj Americi. Na početku, pravo učešća na konkursu imali su tipografi iz takozvanih ABC zemalja, što su Argentina, Brazil i Čile (Chile) a ove godine pridružile su se i Kolumbija, Kuba, El Salvador, Meksiko, Paragvaj, Peru i Urugvaj koje su bile i ravnopravni organizatori izložbe. Organizatori bijenala smatraju da je ovaj deo sveta u tipografskom smislu potpuno neistražen i malo poznat drugim stručnjacima iz ove oblasti u svetu. Interesantno je da je odziv sve veći (2004. pristiglo je 237 radova, a 2006. čak 427) što ukazuje na opštu zainteresovanost za razmenu ideja i profesionalnu komunikaciju.

Ove godine argentinski časopis za tipografiju tipoGrafica, koji je bio incicijator i generalni sponzor manifestacije, proslavio je svoj dvadeseti rođendan što predstavlja prilično dugu tradicija. Povodom tog velikog jubileja finansirali su sve nagrade bijenala. Ruben Fontana, urednik časopisa i direktor kongresa, smatra da je sve veća važnost ovog bijenala znak da tipografija uzima sve dublje učešće i dobija na značaju u zemljama južne Amerike. On vidi to kao trend mnogo šireg spektra, mada negde upozorava da je za Gutenbergovo otkriće bilo potrebno nekoliko stotina godina da dopre do Amerike te da ne treba prerano objavljivati veliki uspeh. Vrlo je pažljiv u davanju izjava: „Pisana grafika nije stvorena preko noći”, kaže on, „iza toga stoji ogromno filozofsko polje, kao i forma opstajanja. Mislim da još uvek ne možemo govoriti o trendovima u Latinskoj Americi. Sadašnji kulturološki pravci razvili su se tokom poslednjih 20 godina tokom kojih je postojalo aktivno učenje o tipografiji u ovom regionu. To je veoma kratko vreme.”, smatra Ruben Fontana.

Ono što gospodin Ruben u naznakama može da primeti su tendencije u okviru nekih zemalja. U Argentini i Čileu to je trend tekstualne tipografije, a u Brazilu i Kolumbiji tipografi se koncentrišu više na naslove i displej fontove. Čile je napravio veliki pomak u odnosu na ekransku (screen) tipografiju, a postoje i neki interesantni primeri eksperimentale tipografije iz Brazila. U Meksiku, pak, postoji mnoštvo različitih stilova i pravaca. A u Argentini mnogo više nego u drugim zemljama postoji ogromno interesovanje u razvoju dingbata. No svakako, još uvek je rano da se definišu tipografske karakteristike i stilovi pojedinačnih zemalja ovog regiona.

Veliku ulogu na ovom bijenalu igrale su radionice i predavanja. Jedno od glavnih pitanja o kojem se ove godine raspravljalo bilo je kako shvatiti tipografski tekst u funkciji informacijskog dizajna, upućivano je na važnost kvalitetne tipografije a ne tipografije kao estetske forme, kao i razvoj pisanja i čitanja kod dece koja su tek krenula u školu, za koje je održana kaligrafska radionica na kojoj su upućivana u važnost „lepog pisanja”.