IN MEMORIAM
Ладислас Мандел
(1921, Трансилванија, Румунија
– 2006, Арл у Прованси, Француска)

У 85 години живота, 20. октобра 2006, напустио нас је један од великана светске типографије. Својврсни теоретичар, експерт за историју развоја словних облика, а пре свега пројектант многих типографских писама са којима се свакодневно срећемо. Наше мало подсећање сигурно је изоставило много тога по чему ће Ладислас Мандел остати запамћен, али да поменемо оно најважније. 

Након што је завршио са школовањем у Академији лепих уметности у Руану (Нормандија) запослио се у Деберни и Пењо (Deberny and Peignot), чувеној словоливници. Тамо је и дошло до судбоносног сусрета са Адријаном Фрутигером (Adrian Frutiger) који му је био тутор наредних 9 година.
Та заједница учинила је да Ладислас брзо напредује, те 1955. године постаје руководилац. У том периоду је целокупан словни материјал који се налазио у власништву ове фирме из оловног пребацио у фото слог. Показавши високи квалитет и знање, 1963. године, под Фрутигеровим вођством, постаје арт директор и тада почиње да дизајнира и редизајнира многа типографска писма.
Године 1977. престаје да ради за Деберни и Пењо и почиње да ради самостално специјализирајући се у пројектовању писама за телефонске именике. Увео је многе новине у пројектовање слова за употребу у малим величинама. Нешто касније постао је учитељ на Париском VII универзитету, а 1985. основао је Atelier National de Creation Typographique.
Објавио је две књиге, прву 1988. године „Писмо, огледало људи и друштва” (“Ecritures, miroir des hommes et des societes”), а потом Моћ писма (“Du pouvoir de l’ecriture”), 2004. године. Многи га се сећају као изврсног предавача а нека од најпознатијих предавања су са конференција aTypi.

„ Наш први летимичан поглед на неки писани рад је увек културулошке природе. Ако се опажене форме налазе и у нашим културним садржајима ми их препознајемо, ми их 'поседујемо' као рефлексију сопствене слике и тако широко отварамо врата њиховој мудрости.”


СПИСАК РАДОВА ЛАДИСЛАСА МАДЕЛА

Antique Presse 1964
(Deberny & Peignot);
Arabica Arabic 1975
(International Photon Corporation);
Aster (редизајн) 1960–70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Aurelia 1967
(Lumitype);
Baskerville (редизајн) 1960–70
(Lumitype– International Photon Corporation);
Bodoni (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Bodoni Cyrillic (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Cadmos Greek 1974
(International Photon Corporation);
Cancellaresca
1965 (Lumitype);
Candida (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Caslon (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Century (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Clarendon (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Clottes 1986
(Sneat – France Telecom);
Colorado 1998
(U.S. west Directories);
Edgware 1974
(International Photon Corporation);
Formal Gothic (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Frank Ruehl Hebreu (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Galfra 1975 – 90
(Seat, Promodia, Us Seat, English Seat);
Gill Sans (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Gras Vibert (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Hadassah (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Haverhill (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Imprint (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Janson (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Laura
(study & practice typeface intended for rookie designers);
Lettar 1975
(CCETT– Rennes);
Lineale 1987
(ITT-World Directories);
Lusitania 1987
(ITT-World Directories);
Messidor 1985
(Imprimerie Nationale);
Mir Cyrillic 1968
(Lumitype);
Modern (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Nasra Arabic 1972
(International Photon Corporation);
Neo Vibert (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Neo-Peignot (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Newton (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Nordica 1985
(ITT-World Directories);
Olympic (редизајн) 1960–70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Plantin (редизајн) 1960–70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Rashi Hebreu 1971
(International Photon Corporation);
Sofia 1967
(Lumitype);
Solinus
(study & practice typeface intended for rookie designers);
Sophia Cyrillic 1969
(International Photon Corporation);
Sphinx (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Textype (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Thai (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Thomson (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Times (duplexe) 1964
(Deberny & Peignot);
Times Cyrillic (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation);
Univad 1974 (International Photon Corporation);
Weiss (редизајн) 1960 – 70
(Lumitype – International Photon Corporation).